REMBRANDT
VE ÇEVRESİ
DESENLER
Wikipedia(Eng) internet sitesinde ‘Rembrandt, Avrupa’nın gördüğü en iyi ressamlardan biri, Hollanda’nın en iyisi’ olarak tanımlanmaktadır. Buna ilave olarak, ‘Hollanda’nın altın çağı olarak tanımlanan dönemde, 17.yy da eserler vermiş ve olağan üstü desen çalışmaları oluşturmuştur’ diye tanımlanmıştır.
Bu bilgiler göz önünde bulundurularak gidilen sergide ressam’ın ve öğrencilerinin desenleri keyifle gezilmiştir(Pera Müzesi 04.11.2006).
Belirli bir zaman diziminde sunulan eserlerde, içinde bulunulan çağ hakkında da fikirler verilerek sunum zenginleştirilmiştir. Örneğin, desen çalışmalarında aynı kâğıt üzerinde birden fazla yüz ve ya ifade görülebilmektedir. Benzer şekilde bazı desenler tek bir kâğıtta önde ve arkada olacak şekilde çalışılmıştır. Yapılan açıklamalarla bunları sebebi olarak ressam’ın yaşadığı zamandaki kâğıt üretimi ve ne kadar değerli olduğu hatırlatılıp ziyaretçilerin ilgisinin dağılması engellenmeye hedeflenmiştir.
Ressamın çalışmalarında resmin ön hazırlığı olan desenlere ne kadar ciddiyetle çalıştığı görülmektedir. Çoğu deseninde resimdeki nesnelerin ayrıntılarını ve canlıların bakışlarını gibi özellikleri ince-ince çalışmıştır. Hatta bazı resimler de yukarıda bahsedilen kâğıt masrafı açıklamasıyla ilgili olarak benzer bir yüzü tombul zayıf veya daha somurtkan gibi değişik hallerde çalışarak en uygun olanı bulmaya çalışmıştır.
Ressamın desenlerine verdiği önemi atölyesinde beraber çalıştığı öğrencilerinin ve yardımcılarının çalışmalarından da görmek mümkündür. Neredeyse bir suluboya resim kalitesinde desenler görmek sergi dâhilinde mümkündür.
Öğrencilerinin çizimlerinde görülebileceği gibi yapılan çalışma bir desen olmaktan çıkmış bir mürekkep tablosuna dönüşmüştür. Rembrandt’ın örgencilerine ait olan desenlerde model’e ait saçlar, el ve ayak parmakları, kaslar, iskelet yapısı hatta belli belirsiz bir yüz ifadesi gibi ayrıntılar özenli bir şekilde tanımlanmıştır. Ayrıca gölgeler, nesnelerin ayrıntıları ve renklendirme ile ilgili olan tonlamalar desen için sınırların ötesinde denecek şekilde kâğıda dökülmüştür.
Öğrencilerinin çizimlerinde görülebileceği gibi yapılan çalışma bir desen olmaktan çıkmış bir mürekkep tablosuna dönüşmüştür. Rembrandt’ın örgencilerine ait olan desenlerde model’e ait saçlar, el ve ayak parmakları, kaslar, iskelet yapısı hatta belli belirsiz bir yüz ifadesi gibi ayrıntılar özenli bir şekilde tanımlanmıştır. Ayrıca gölgeler, nesnelerin ayrıntıları ve renklendirme ile ilgili olan tonlamalar desen için sınırların ötesinde denecek şekilde kâğıda dökülmüştür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder